ترندهای دیجیتال مارکتینگ برای سال 2025

به عنوان بازاریاب، ما می‌دانیم که سرعت تغییر می‌تواند بی‌وقفه باشد. طیف وسیعی از کانال‌های دیجیتال موجود، فرصت‌های زیادی را برای ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهد. با این حال، این گاهی اوقات می‌تواند به این معنی باشد که شما در حالی که توپ‌های زیادی را در هوا نگه می‌دارید، کلاه‌های بازاریابی زیادی بر سر دارید. 


دیجیتال مارکتینگ در سال 2025

نمی‌توان تأثیر عظیم هوش مصنوعی (AI) را بر بازاریابی دیجیتال انکار کرد . ابزارها و پلتفرم‌های جدید دائماً در حال ظهور و تکامل هستند که می‌توانند به بسیاری از جنبه‌های نقش شما کمک کنند. با این حال، این تنها تغییری نیست که بازاریابان با آن روبرو هستند.  

بودجه‌های بازاریابی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت، چالشی که در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه دارد. این بدان معناست که تیم‌های بازاریابی باید با منابع کمتر، کار بیشتری انجام دهند، در حالی که همچنان عملکرد خوبی داشته باشند.   

به همین دلیل است که دانستن اتفاقات آینده بسیار مهم است! این امر نه تنها شما را با پیشرفت‌های بازاریابی دیجیتال به‌روز نگه می‌دارد ، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌هایی را برای استفاده از یک کانال یا تاکتیک برای پیشی گرفتن از رقبای خود (و کمی آسان‌تر کردن کار خود) ببینید.

در تحلیل ما از روندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2025، پنج حوزه کلیدی زیر را بررسی خواهیم کرد:

1-در رسانه‌های اجتماعی، به نبرد بین X، BlueSky و Threads، افزایش محتوای تولید شده توسط کارمندان و اینکه چرا محتوای مشتری از اینفلوئنسرها مهم‌تر است، نگاهی می‌اندازیم.

2-هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه خواهد داد، اما این در مورد استفاده مؤثر از فناوری برای جلوگیری از خستگی هوش مصنوعی است. ما همچنین ظهور عوامل هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که چگونه هوش مصنوعی تجارت الکترونیک و کمپین‌های تبلیغاتی شما را تغییر می‌دهد.   

3-وقتی صحبت از مهارت‌های بازاریابی دیجیتال می‌شود ، سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش ارزش مهارت‌های نرم، لزوم اصلاح مهارت‌ها و دانش هوش مصنوعی و اهمیت گسترش دانش شما در خارج از بازاریابی خواهیم بود. 

4-روندهای بازاریابی جستجو بر اهمیت روزافزون جستجوی اجتماعی، بهینه‌سازی جستجوی صوتی و ظهور بهینه‌سازی موتور مولد (GEO) تمرکز خواهند کرد. 

5-در بازاریابی محتوا ، ما به موفقیت هوش مصنوعی و محتوای تولید شده توسط انسان، اهمیت محتوای قدیمی‌تر و ظهور یک بخش جدید از مخاطبان - نسل آلفا (افراد متولد پس از سال 2010) - نگاه می‌کنیم.



1. روندهای رسانه‌های اجتماعی

کاربران رسانه‌های اجتماعی به طور متوسط روزانه ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه را در ۶.۸ پلتفرم مختلف صرف می‌کنند. طبق گزارش Datareportal، این معادل ۱۴٪ از زمان بیداری آنهاست. 

این مخاطبی است که شایسته توجه هر بازاریابی است و به برندها این فرصت را می‌دهد تا با مشتریانی از هر طیف جمعیتی در هر مقیاسی ارتباط برقرار کنند. 

بنابراین بیایید نگاهی به آنچه که باید در سال 2025 مراقب آن باشید، بیندازیم. 

 

نبرد بین پلتفرم‌های بلادرنگ

کاهش محبوبیت X به خوبی مستند شده است. اکنون، دو پلتفرم اجتماعی - BlueSky و Threads - در حال افزایش محبوبیت هستند، زیرا افراد و شرکت‌ها به طور دسته جمعی X را ترک می‌کنند (به دلایل مختلف، محتوای ضعیف، تعامل کم و مشکلات مدیریتی را گزارش می‌دهند).

بلواسکای توسط بنیانگذار قبلی ایکس، جک دورسی، ایجاد شد و کاربرانی را جذب می‌کند که برای فضاهای بدون تبلیغات، کنترل محتوا و جوامع تخصصی ارزش قائلند. استفاده از آن نیز ساده است و هدف آن تبدیل شدن به «خانه‌ای عالی برای روزنامه‌نگاران، ناشران و سازندگان» است.

آلیسون باتیسبی، بنیانگذار Avocado Social، در وبینار روندهای DMI گفت: « با وجود تمام توجهی که BlueSky به خود جلب کرده است، آنها فقط ۲۴ میلیون عضو در سطح جهان دارند. این رقم بزرگی نیست، بنابراین باید مراقب باشیم تا ببینیم آیا این تعداد در سال آینده افزایش می‌یابد یا خیر، که من کاملاً مطمئنم که افزایش خواهد یافت . »

Threads متا  نیز خود را به عنوان بستری برای توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا معرفی می‌کند. تعداد کاربران آن امسال همچنان رو به افزایش بوده و اکنون ۲۷۵ میلیون کاربر دارد - تقریباً ده برابر بیشتر از BlueSky!   

طرفداران رسانه‌های اجتماعی Threads را دوست دارند، زیرا استفاده از آن ساده است و به افراد اجازه می‌دهد سوالی بپرسند، بحث کنند یا کمی شوخی کنند (دقیقاً مانند کاری که X قبلاً انجام می‌داد). به علاوه، فرصت‌هایی برای شرکت‌ها از طریق محتوای ارگانیک وجود دارد و در آینده پتانسیل فرصت‌های پولی نیز وجود دارد.   

« وقتی Threads به یک میلیارد دلار برسد، آنها قصد دارند از طریق تبلیغات از آن کسب درآمد کنند. امسال [روی این پلتفرم] پیشرفت‌های عظیمی صورت گرفته است و تقریباً هر روز ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود؛ فیدهای قابل تنظیم، برخی از محتوای سبک لیست و موضوعات پرطرفدار الگوریتم. بنابراین آنها سخت تلاش می‌کنند تا آن را به رقیبی مناسب برای X تبدیل کنند. » این گفته‌ی آلیسون باتیسبی است. 

نکته تخصصی : برندهایی که در Threads بهترین عملکرد را دارند، آن‌هایی هستند که محتوای طنز یا آموزشی صرفاً متنی منتشر می‌کنند، زیرا این کار به کاربران رسانه‌های اجتماعی فرصتی برای استراحت از انبوه محتوای ویدیویی در پلتفرم‌های دیگر می‌دهد.

 

افزایش محتوای تولید شده توسط کارمندان (EGC)

حمایت کارکنان چیزی بیش از یک شعار است: این یک استراتژی قدرتمند برای بهره‌گیری از نظرات فردی شرکت شما برای ایجاد حضور برند، ارتباط با مخاطبان، برجسته کردن مسائل اجتماعی و حتی کمک به دستیابی به اهداف تجاری است.

این امر به ویژه در مورد لینکدین صادق است زیرا این پلتفرم اجتماعی بی‌نظیری برای کارمندان و کارفرمایان جهت به اشتراک گذاشتن محتوای EGC است. و شبکه B2B هر ساله شاهد رشد پایدار است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2025 از 800 میلیون کاربر عبور کند. 

پیتر مورفی لوئیس، در پادکست روندهای DMI، گفت: « لینکدین پلتفرمی است که به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یا به اندازه کافی قدر آن دانسته نشده است. لینکدین ارگانیک برای من فوق‌العاده است. هر یک از مشتریان بالقوه‌ای که با من تماس می‌گیرند می‌گویند که در لینکدین درباره من شنیده‌اند و خبرنامه‌های آنها واقعاً خوب کار می‌کند. »  

از آنجایی که مصرف‌کنندگان شفافیت بیشتری از شرکت‌ها می‌خواهند - طبق گزارش فوربس، ۹۴٪ احتمال بیشتری دارد که به برندی که کاملاً شفاف است وفادار بمانند - محتوای تولید شده توسط کارمندان (EGC) داستان‌های واقعی افرادی را که در یک شرکت کار می‌کنند، نشان می‌دهد.   

آلیسون باتیسبی معتقد است که « این نوع محتوا بسیار محبوب است زیرا افراد بسیار قابل اعتمادی را به نمایش می‌گذارد. آنها دیدگاه‌های اصیلی دارند و این امر باعث می‌شود چهره‌ها و داستان‌های بیشتری از پشت صحنه برند روایت شود. »

همچنین باعث ایجاد اعتماد می‌شود و بسیاری از برندها از طریق فیلم‌های پشت صحنه، EGC را پذیرفته‌اند. در اینجا یک مثال عالی از IKEA آورده شده است. 

نکته تخصصی: از ایجاد EGC با متن‌های سنگین خودداری کنید. باید طبیعی و سرگرم‌کننده باشد. 

 

با مشتریان همکاری کنید، نه با افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسر)

در حالی که بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) همچنان در حال پیشرفت است، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راه‌های دیگری برای تعامل با مشتریان خود هستند. 

به عنوان یک گام فراتر از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، برخی از برندها با مشتریان خود همکاری می‌کنند تا رویکردی مبتنی بر جامعه داشته باشند. این منجر به محتوایی می‌شود که توسط مشتری ایجاد شده است و سپس می‌تواند در یک تبلیغ استفاده شود یا در فیدهای ارگانیک برند نمایش داده شود.

آلیسون باتیسبی گفت : « در سال ۲۰۲۵، شاهد خواهیم بود که برندها شروع به کنار گذاشتن اینفلوئنسرهای بزرگ به نفع پرورش جوامع خود می‌کنند. برندها قرار است بیشتر روی پرورش روابط با مشتریان وفادار، دنبال‌کنندگان وفادار، افرادی که همیشه برای تعامل با آنها یا تماشای ویدیوها و داستان‌هایشان وارد سیستم می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنند و ما شاهد محتوای مشارکتی بیشتری خواهیم بود.» 

برند زیبایی REFY این رویکرد را پذیرفته و اخیراً یک دورهمی اختصاصی در یک ویلای برندسازی شده در مایورکا برای اعضای نزدیک جامعه خود برگزار کرده است. این امر نه تنها به ایجاد ارتباط با اعضا کمک کرد، بلکه REFY را به عنوان یک برند شیک و آرمانی نشان داد.

 

نکته‌ی تخصصی: سرمایه‌گذاری در ارتباطات خصوصی با طرفداران ویژه (VIP) را در نظر بگیرید. این می‌تواند شامل کانال‌های پخش و محتوای زنده باشد تا از مشتریان دعوت شود تا برای اطلاعیه‌ها، مصاحبه‌ها و تبلیغات اختصاصی به شما بپیوندند. 



2. هوش مصنوعی و روندهای بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی (AI) اکنون بخش جدایی‌ناپذیر بازاریابی است، چه از ابزارهای زیادی استفاده کنید و چه نکنید. این فناوری در بسیاری از سیستم‌هایی که بازاریابان از آنها استفاده می‌کنند، مانند رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ارتباط با مشتری (CRM) و موتورهای جستجو، تعبیه شده است.  

تحقیقات هفته بازاریابی نشان داد که ۵۴٪ از بازاریابان در نقش فعلی خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این رقم به طور قابل توجهی نسبت به یک سال پیش افزایش یافته است، زمانی که کمی بیش از یک سوم (۳۷٪) از این فناوری استفاده کرده بودند. اگر می‌خواهید بینش بیشتری در مورد تأثیر این فناوری کسب کنید، به وبلاگ ۱۰ آمار شگفت‌انگیز بازاریابی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ مراجعه کنید  .   

دیگر بحث این نیست که آیا باید از آن استفاده کنید یا نه، بحث این است که چه ابزار یا پلتفرم هوش مصنوعی به بهبود وظایف روزانه شما و ارتقای نقش شما کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که باید بدانید چگونه از هوش مصنوعی به صورت اخلاقی در فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید . بنابراین، برخی از روندهای هوش مصنوعی که باید در سال ۲۰۲۵ بدانید، کدامند؟ 

 

از خستگی هوش مصنوعی آگاه باشید

پیشرفت و پذیرش هوش مصنوعی در صنایع مختلف به این معنی است که بازاریابان مجبور بوده‌اند به سرعت خود را با آن وفق دهند. 

آنها مجبور بوده‌اند با این فناوری جدید دست و پنجه نرم کنند، زیرا مدیریت آنها را به استفاده از هوش مصنوعی برای اثربخشی، کارایی و بهره‌وری بیشتر سوق می‌دهد - وعده‌ای که به نظر می‌رسد رسانه‌ها مرتباً آن را تبلیغ می‌کنند. 

اما واقعیت این است که یادگیری استفاده صحیح از هوش مصنوعی زمان می‌برد! همچنین می‌تواند کار بیشتری را برای بازاریابان ایجاد کند، زیرا آنها سعی می‌کنند بفهمند که چیزها چگونه کار می‌کنند یا از طیف وسیعی از ابزارها یا پلتفرم‌ها برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده کنند.  

این امر منجر به خستگی از هوش مصنوعی شده است - حس خستگی نسبت به فناوری. این به رهبران بازاریابی و تیم آنها بستگی دارد که بفهمند هوش مصنوعی در چه وظایفی می‌تواند به بهترین شکل کمک کند، نه اینکه کار یا چالش‌های بیشتری ایجاد کند.    

جیم لچینسکی، استاد بالینی بازاریابی در دانشکده مدیریت کلوگ، در پادکست روندهای DMI گفت : « به جای اینکه هوش مصنوعی را به عنوان این دیدگاه دیستوپیایی که توسط ایلان ماسک مطرح شده است، یعنی ربات‌هایی که قرار است شغل‌های ما را بگیرند، ببینیم، آنها وظایفی را برای شما انجام خواهند داد. آنها به طور خاص خلاق نیستند. آنها به طور خاص استراتژیک نیستند. آنها با مقادیر کم اطلاعات به خوبی کار نمی‌کنند. چند مدل وجود دارد که در این زمینه بهتر می‌شوند، اما آنها نمی‌توانند مانند ما فکر کنند .  »

نکته‌ی تخصصی: نگاهی کلی به شرکت بیندازید تا حوزه‌ها یا فرآیندهایی را پیدا کنید که می‌توانند از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. این کار باعث می‌شود وقت بازاریاب آزاد شود تا روی عناصری که خلاقانه‌تر و استراتژیک‌تر هستند تمرکز کند.  

 

ظهور عوامل هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌های پیچیده است و قابلیت‌های آن به شما این امکان را می‌دهد که سایر سیستم‌ها را کنترل کنید تا به عوامل هوش مصنوعی تبدیل شوند که می‌توانید در بازاریابی دیجیتال خود از آنها استفاده کنید .   

یک عامل هوش مصنوعی، یک برنامه نرم‌افزاری است که می‌تواند با محیط خود تعامل داشته باشد، داده‌ها را جمع‌آوری کند و از آن داده‌ها برای انجام وظایفی جهت دستیابی به اهداف، با انتخاب بهترین اقدامات برای دستیابی به آن اهداف، استفاده کند. 

برایان کوریش، معمار تجربه در اکسنچر اینتراکتیو، توضیح داد: « سال ۲۰۲۵ سالی است که هوش مصنوعی از طریق ظهور عامل‌ها، از گفتن چیزها به انجام دادن چیزها تبدیل می‌شود. » « برای مثال، قبلاً می‌توانستید از ChatGPT برای ایجاد محتوا استفاده کنید، سپس مجبور بودید آن محتوا را کپی و پیست کنید یا آن را ترجمه کنید. اکنون [ChatGPT] کل کمپین را اجرا می‌کند، پلتفرم‌های مختلف را باز و کنترل می‌کند و حتی محتوای آزمایشی AB را نیز انجام می‌دهد. »

 

نکته تخصصی : از عوامل هوش مصنوعی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از گوگل آنالیتیکس یا متا استفاده کنید، گزارشی ایجاد کنید و هر روز صبح آن را برای اندازه‌گیری عملکرد کمپین به تیم ارسال کنید. این امر به بازاریابان امکان می‌دهد تا کمپین‌هایی را که مؤثر هستند، دو برابر کنند و کمپین‌هایی را که مؤثر نیستند، اصلاح یا کنار بگذارند.

 

هوش مصنوعی تجارت الکترونیک را متحول می‌کند

هوش مصنوعی با فراهم کردن امکان بهبود تجربه مشتری ، ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار و ارائه یک تجربه یکپارچه و چندکاناله، تجارت الکترونیک را متحول می‌کند.

راه‌های مؤثری که هوش مصنوعی می‌تواند تجارت الکترونیک را بهبود بخشد عبارتند از:

توصیه‌های سفارشی: از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تاریخچه خرید، رفتار مشتری و ترجیحات او استفاده کنید تا توصیه‌های محصول بسیار شخصی‌سازی‌شده ارائه دهید.

چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی: چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به سوالات مشتریان رسیدگی کنند، پشتیبانی ارائه دهند و کاربران را در خریدها راهنمایی کنند.

قیمت‌گذاری پویا: شما می‌توانید قیمت‌ها را در لحظه با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر اساس تقاضا، رقابت، رفتار مشتری و سایر متغیرها تنظیم کنید تا سودآوری را به حداکثر برسانید.

جستجوی بصری: مشتریان می‌توانند تصاویر را آپلود کنند تا محصولات مشابه را پیدا کنند و تجربه خرید شهودی‌تری داشته باشند.

تجارت صوتی: ادغام با دستیارهای صوتی مانند الکسا یا دستیار گوگل به مشتریان این امکان را می‌دهد که از طریق دستورات صوتی خرید کنند.

تقسیم‌بندی مشتریان: هوش مصنوعی می‌تواند مشتریان را بر اساس الگوهای داده گروه‌بندی کند تا کمپین‌های بازاریابی هدفمند را فعال کند.

توضیحات محصول و تولید محتوا: برای صرفه‌جویی در زمان و حفظ یکپارچگی، ایجاد توضیحات محصول را خودکار کنید.

تحلیل احساسات: نظرات و بازخوردها را تجزیه و تحلیل کنید تا احساسات بازار را درک کرده و محصولات یا خدمات را بهبود بخشید.

اتوماسیون ایمیل و بازاریابی : از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کمپین‌های ایمیلی با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر استفاده کنید تا بهترین زمان، محتوا و فرکانس را تعیین کنید.

تبلیغات فوق شخصی‌سازی‌شده: هوش مصنوعی، کمپین‌های تبلیغاتی هدفمندی را فعال می‌کند که بر اساس تعاملات و ترجیحات کاربر، به‌صورت آنی تنظیم می‌شوند.

جیم لچینسکی گفت: « رابط‌های تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۵ به سرعت با هوش مصنوعی پیشرفت خواهند کرد. برای مثال، اگر بخواهم یک دعوتنامه عروسی بگیرم و عکسی از آن را در یک وب‌سایت مد لباس آپلود کنم و بگویم این لباس نیمه رسمی است. من کارت ویزایم را دارم، شما بودجه من را می‌دانید، می‌دانید کجا زندگی می‌کنم، تاریخ عروسی را می‌دانید؛ برای من لباس نیمه رسمی در اندازه من تهیه کنید. »

 

هوش مصنوعی می‌تواند به تبلیغ‌کنندگان کنترل بیشتری بدهد

هوش مصنوعی می‌تواند با بهینه‌سازی جنبه‌های مختلف فرآیند تبلیغات، کمپین‌های تبلیغاتی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و آنها را کارآمدتر، مؤثرتر و متناسب با مخاطبان هدف قرار دهد.

نیکی لیندگرن، بنیانگذار و شریک مدیریتی پنوک، در پادکست DMI اظهار داشت : « فکر می‌کنم کمپین‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی بیشتری وجود خواهند داشت که کارهای سنگین‌تری مانند متا، کمپین‌های خرید Advantage Plus و کمپین‌های Performance Max انجام می‌دهند. بنابراین، نگهداری آنها برای افراد بسیار آسان‌تر از کمپین‌های تبلیغاتی گذشته است .  »

با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغ‌کنندگان کنترل بیشتری به دست خواهند آورد، بنابراین بازاریابانی که بیشترین تفکر استراتژیک را دارند، بیشترین ارزش را به دست خواهند آورد. در حال حاضر، تشخیص اینکه آیا پول شما مثلاً برای Gmail خرج شده یا تبلیغات، دشوار است. 

هوش مصنوعی به افزایش دیده شدن در آنجا کمک می‌کند، بنابراین می‌توانید به هوش مصنوعی برگردید و به آن بگویید که اگر مخاطبانتان در آنجا به مشتری تبدیل نمی‌شوند، دیگر برای جیمیل هزینه نکند. در مورد امتحان کردن گوگل مپس چطور؟



3. مهارت‌های بازاریابی دیجیتال و روندهای شغلی

مهارت‌هایی که بازاریابان نیاز دارند، همواره در حال تکامل هستند تا با محیط‌های داخلی و خارجی همگام باشند. 

جای تعجب نیست که پرورش مهارت‌های هوش مصنوعی در صدر فهرست اولویت‌های سال ۲۰۲۵ قرار دارد. اما این فقط به استفاده از هر ابزار یا پلتفرم جدید هوش مصنوعی مربوط نمی‌شود، بلکه بیشتر به تمرکز روی مواردی مربوط می‌شود که برای نقش شما مهم هستند و می‌توانند به موفقیت کسب‌وکار کمک کنند.  

به همین دلیل است که ۵۴٪ از مدیران ارشد بازاریابی و رهبران بازاریابی ، در گزارش «مهارت‌ها و آموزش‌های دیجیتال جهانی: بینش‌هایی از رهبران شرکت‌ها» ، «توسعه استراتژی هوش مصنوعی و هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال» را به عنوان مهم‌ترین مهارت‌هایی که تیم‌هایشان فاقد آن هستند، ذکر کرده‌اند. 

اما چه مهارت‌ها و روندهای شغلی دیگری را باید برای سال آینده بدانید؟

 

مهارت‌های نرم ضروری هستند

بدیهی است که مهارت‌های فنی برای پیشرفت در مسیر شغلی بازاریاب دیجیتال شما در سال ۲۰۲۵ مهم هستند . حتی به عنوان یک متخصص عمومی، شما باید سئو را درک کنید، از GA4 برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کنید و پست‌ها را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد و برنامه‌ریزی کنید. 

اما بسیاری از کارفرمایان اکنون به دنبال مهارت‌های نرم یا عملی هستند که به نظرشان «پایدار» و برای رشد کسب‌وکار ضروری هستند - به خصوص که هوش مصنوعی می‌تواند وظایف تکراری‌تر و اساسی‌تر را بر عهده بگیرد. 

در واقع، گزارش پاییزی «چشم‌انداز مشاغل بازاریابی جهانی» لینکدین نشان داد که مهارت‌های «انسانی» همچنان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. این گزارش «حل مسئله مشارکتی» را به عنوان برترین مهارت بازاریابی سال معرفی کرد - رشدی ۱۳۸ درصدی از سال ۲۰۲۱.

میشا مک‌اینرنی گفت: « برای اینکه بازاریابان سریع‌تر در یک کسب‌وکار تأثیرگذار باشند، باید مهارت‌های نرم خود را تقویت کنند. خودتان را در مهارت‌های نرم آموزش دهید و در مورد آن هدفمندتر باشید. فکر می‌کنم این به شما کمک می‌کند تا یک مزیت رقابتی به دست آورید .» 

نکته تخصصی: فرصت‌هایی برای پرورش مهارت‌های نرم ایجاد کنید - مانند داوطلب شدن، استفاده از گوش دادن فعال، پیدا کردن یک مربی، شرکت در فعالیت‌های یادگیری مانند کارگاه‌ها یا کنفرانس‌ها، یا گذراندن دوره‌ای مانند رهبری و مدیریت یا استراتژی. 

 

مهارت‌های هوش مصنوعی خود را بهبود بخشید

نظرسنجی «زبان اثربخشی» هفته بازاریابی نشان داد که:

۴۶٪ از بازاریابان در حال حاضر از هوش مصنوعی برای تحقیقات بازار استفاده می‌کنند.

۴۴٪ از یادگیری ماشینی برای تولید محتوای کمپین‌های مختلف استفاده می‌کنند.

۴۴٪ از آن برای بهینه‌سازی خلاقیت در اواسط کمپین استفاده می‌کنند. 

این نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چقدر در بازاریابی برای طیف وسیعی از وظایف پذیرفته شده است. در سال ۲۰۲۵، نیاز به اصلاح این مهارت‌ها و کاوش عمیق‌تر در ابزارهایی که مفید می‌دانید، وجود دارد. 

برای مثال، فرض کنید ChatGPT به تسریع تحقیق برای محتوا، بررسی محتوای موجود یا ایجاد طرح کلی وبلاگ کمک می‌کند. در این صورت می‌توانید با این ابزار آزمایش کنید و یاد بگیرید که چگونه برای بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود،    پیام‌هایی ایجاد کنید .

همچنین باید اطمینان حاصل شود که ارتقای مهارت‌های هوش مصنوعی یک تلاش تیمی است. اگرچه ممکن است برای کارهای پیشرفته‌تر یک متخصص هوش مصنوعی در تیم خود داشته باشید، اما مهم است که همه افراد دانش عملی در مورد این فناوری داشته باشند.   

میشا مک‌اینرنی اظهار داشت : « برای فراگیرتر شدن پذیرش هوش مصنوعی، لازم است همه افراد در کسب‌وکار مهارت‌های خود را ارتقا دهند. برای اینکه یک شرکت از هوش مصنوعی به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کند، همه باید سطح خاصی از مهارت، دانش و تسلط بر اصطلاحات هوش مصنوعی را داشته باشند تا سریع‌تر با آن سازگار شوند .» 

نکته تخصصی: در مورد ابزارها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی که مرتباً از آنها استفاده می‌کنید یا می‌خواهید شروع به استفاده از آنها کنید، تحقیق کنید. متخصصان را در لینکدین دنبال کنید، وبلاگ‌های تخصصی را بخوانید، آموزش‌های تخصصی را تماشا کنید یا گذراندن یک دوره پیشرفته هوش مصنوعی را در نظر بگیرید .  

 

شما باید چیزی بیش از بازاریابی بدانید

به عنوان یک بخش، بازاریابی نیاز به تولید سرنخ، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش دارد. 

همه اینها بر سود و زیان و رشد یک کسب و کار تأثیر خواهد گذاشت. این بدان معناست که بازاریابان مدرن باید چیزی بیش از «بازاریابی» بدانند.  

جیم لچینسکی معتقد است که صرف وقت برای یادگیری اصول بازاریابی و همچنین یادگیری نحوه‌ی هدایت رشد یک کسب‌وکار بسیار مهم است. اگر در دنیای تاکتیک‌ها یا پیاده‌سازی گیر کرده‌اید، این‌ها مشاغلی هستند که قرار است خودکار شوند.

جیم لسینسکی اظهار داشت: « بازاریابان باید در مورد جنبه‌های مالی یک کسب‌وکار اطلاعات کسب کنند. بسیاری از بازاریابان می‌گویند: «من متخصص امور مالی نیستم، من یک بازاریاب هستم.» اگر در حوزه بازاریابی هستید، باید امور مالی را درک کنید. همچنین باید استراتژی‌هایی را که می‌توانند رشد سودآور تدریجی را هدایت کنند، بشناسید .»



4. روندهای بازاریابی جستجو

بازاریابی جستجو در چند سال گذشته تغییرات چشمگیری داشته است و سال 2025 نیز تفاوتی نخواهد داشت. 

با تغییر نحوه جستجوی اطلاعات آنلاین توسط مردم، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2026 ترافیک جستجوی سنتی 25 درصد کاهش خواهد یافت. این امر تأثیر زیادی بر کسب‌وکارهایی خواهد داشت که برای رتبه‌بندی محتوا در موتورهای جستجو به  استفاده از سئو متکی هستند.

برای اینکه در فضای آنلاین همچنان قابل مشاهده باشید، بازاریابان باید از تحولات بازاریابی جستجو در سال جاری مطلع باشند و از آنها بهره ببرند.  

 

جستجوی اجتماعی بزرگتر می‌شود

در حالی که موتورهای جستجو زمانی تنها راه برای یافتن اطلاعات آنلاین بودند، مصرف‌کنندگان اکنون به پلتفرم‌های اجتماعی، به ویژه نسل Z که عاشق  تیک‌تاک هستند، روی آورده‌اند.

لوک اولیری می‌گوید: « مردم وقتی هر نوع سوالی را در موتور جستجو جستجو می‌کنند، رفتار متفاوتی دارند، اما در عین حال از پلتفرم‌های بیشتری در جستجوهای خود استفاده می‌کنند. جستجوی اجتماعی به یک امر مهم تبدیل شده است و مردم برای بیشتر جستجوهای خود از تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتیوب استفاده می‌کنند .» 

همچنین جستجوهای مکالمه‌ای هوش مصنوعی مولد (Generative AI) که به افراد اجازه می‌دهد به شیوه‌ی صحبت کردن خود جستجو کنند، افزایش یافته است. برای مثال، می‌توانید بپرسید «یکشنبه می‌توانم با دو بچه و یک سگ برای پیاده‌روی در لندن به کجا بروم؟» به جای اینکه گوگل این عبارت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند و انبوهی از اطلاعات را نمایش دهد، یک نمای کلی هوش مصنوعی (AI Overview) اطلاعات کلیدی را برای بررسی به همراه لینک‌هایی برای بررسی عمیق‌تر نشان می‌دهد. 

نکته تخصصی: با ادغام کلمات کلیدی در پروفایل و پست‌های خود و ایجاد محتوای باکیفیتی که افراد می‌خواهند به آن لینک دهند و از آن بازدید کنند، استراتژی‌های سئوی اجتماعی ایجاد کنید که محتوا و حضور شما را در پلتفرم‌ها افزایش دهد.  

 

جستجوی صوتی همچنان در حال رشد است

با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها دستگاه‌های دستیار صوتی مانند الکسا و گوگل هوم دارند، نحوه استفاده مردم از آنها تکامل یافته است و این امر مستلزم بهینه‌سازی جستجوی صوتی است . 

دیگر فقط دانستن زمان یا درخواست موسیقی مطرح نیست. مصرف‌کنندگان (به‌ویژه مصرف‌کنندگان جوان‌تر) برای یافتن محصولات و خدمات و ورود به مکالماتی که منجر به انجام معاملات می‌شود، به جستجوی صوتی روی آورده‌اند. 

برای مثال، آینده جستجوی صوتی می‌تواند این باشد که افراد بتوانند از یک دستیار صوتی بخواهند که برای پنج روز یک برنامه غذایی برای یک خانواده ایجاد کند. به آن دستور دهید که آن را ساده نگه دارد، به طوری که آماده‌سازی هر وعده غذایی بیش از 20 دقیقه طول نکشد. از آن بخواهید کارت‌های دستور غذا را با تصاویر ایجاد کند، مواد لازم را سفارش دهد و آنها را تا ساعت 12 روز پنجشنبه به دست شما برساند. 

میشا مک‌اینرنی، مدیر ارشد بازاریابی موسسه بازاریابی دیجیتال، می‌گوید: « این واقعاً کارآمد است. شما به عنوان یک مادر پرمشغله، تمام کارت‌های دستور غذا را در صندوق ورودی خود دارید. این دقیقاً همان چیزی است که به دنبالش هستید، راحتی و راهی برای خرید بدون کلیک .»  

 

نکته تخصصی: برای برندها، مسئله یافتن راه‌هایی برای ورود به جستجوی صوتی است. به این فکر کنید که چگونه یک برند می‌تواند بخشی از یک مکالمه باشد. آیا از طریق سئو محلی ، کلمات کلیدی یا توسعه محتوای محاوره‌ای؟

 

شروع به فکر کردن در مورد بهینه‌سازی موتور مولد (GEO) کنید

یکی از جدیدترین پیشرفت‌ها در بازاریابی جستجو، بهینه‌سازی موتور مولد (GEO) است که فرآیند بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی از Google AI Overviews، ChatGPT، Perplexity، Copilot و Gemini است.

طبق گزارش گارتنر ، انتظار می‌رود ۷۹ درصد از مصرف‌کنندگان در سال آینده از جستجوی پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند و ۷۰ درصد از آنها در حال حاضر به نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی اعتماد دارند.

لوک اولیری می‌گوید: « سال ۲۰۲۵ سالی است که بازاریابان باید نه در مورد سئو، بلکه در مورد موقعیت جغرافیایی (GEO) جدی باشند. گوگل اکنون روی رابط کاربری هوش مصنوعی کار می‌کند، اما البته ما اکنون Search GPT و Perplexity و بسیاری از بازیگران دیگر را داریم. » 

 

نکته تخصصی: برای برخی از جستجوها، گوگل اکنون در بیش از 20٪ از نتایج جستجوی خود از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند و آن را در نمای کلی هوش مصنوعی نمایش می‌دهد. دریابید که نمای کلی هوش مصنوعی واقعاً برای جستجو به چه معناست . 



5. روندهای بازاریابی محتوا

به عنوان بازاریاب، ما می‌دانیم که محتوا بخش مهمی از فعالیت‌های ماست. محتوا به ما کمک می‌کند تا با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنیم، داستانی را روایت کنیم که جذاب و تأثیرگذار باشد و می‌تواند یک مشتری بالقوه را به یک مشتری وفادار تبدیل کند. 

تولید محتوا آسان است، اما ایجاد محتوای عالی که با مخاطب ارتباط برقرار کند، دشوارتر است. همچنین، با وجود کانال‌های بسیار زیاد، مسئله استفاده از محتوای مناسب در زمان مناسب و برای افراد مناسب است. 

بنابراین، روندهای بازاریابی محتوا برای بهره‌گیری در سال ۲۰۲۵ کدامند؟  

 

محتوای قدیمی‌تر اهمیت دارد

بسیاری از بازاریابان و شرکت‌ها ممکن است در مورد اینکه چرا محتوا به همان شیوه عمل نمی‌کند، سردرگم شوند. ممکن است دارایی‌های با عملکرد بالا، جذابیت خود را از دست داده باشند یا به اندازه‌ای که از نتایج جستجو می‌توانید با نگاه کردن به معیارهای محتوای خود ببینید، کلیک دریافت نکنند . یا شاید مردم به همان شیوه با آن تعامل ندارند. 

با این حال، راه حل، نادیده گرفتن آن و ایجاد محتوای جدید نیست! بلکه تقویت محتوای موجود است تا به‌روزتر یا مرتبط‌تر شود. تحقیقات نیل پاتل نشان داد که به‌روزرسانی محتوا می‌تواند تا ۱۰۶٪ افزایش ترافیک داشته باشد. 

لوک اولیری گفت:   « شما باید دائماً قطعات را با اطلاعات جدید در فضا احیا کنید و تازگی آن را حفظ کنید، یا در مرحله‌ای بزرگتر، با اضافه کردن عناصری با بلوغ رفتار وب .»

« یکی از چیزهایی که با تیک‌تاک‌سازی وب دیده‌ایم این است که مردم انتظار محتوای تحریک‌کننده‌تری دارند، و افزودن تصاویر غنی‌تر، اینفوگرافیک‌ها و محتوای ویدیویی به متنی که می‌خوانند واقعاً مهم شده است. »

 

نکته تخصصی: یک ممیزی محتوا انجام دهید تا ببینید کدام محتوا از نظر عملکرد افت کرده است و آن را برای به‌روزرسانی اختصاص دهید. سعی کنید داده‌های اصلی مانند نظرسنجی‌ها یا تحقیقات را در آن بگنجانید، زیرا این امر اعتبار شما را افزایش می‌دهد و در جستجوها توسط گوگل و دیگران مورد توجه قرار می‌گیرد. 

 

محتوای تولید شده توسط انسان و هوش مصنوعی بهترین عملکرد را دارد

اگر محتوایی می‌نویسید، احتمالاً از قبل با ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT ، NotebookLM گوگل و Claude آشنا هستید. همه این ابزارها نه تنها می‌توانند به تولید محتوا کمک کنند، بلکه می‌توانند تحقیق، بررسی حسی و حتی تجزیه و تحلیل محتوا را انجام دهند تا به شما بازخورد بدهند. 

مشکل این است که مصرف‌کنندگان تمایل دارند به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بی‌اعتماد باشند. این محتوا به اندازه محتوای تولید شده توسط انسان در رتبه‌بندی موفق نیست، زیرا گوگل در حال سرکوب «محتوای بی‌کیفیت یا اسپم» است، که به دلیل تکراری بودن با بسیاری از محتوای هوش مصنوعی همسو است.  

لوک اولیری، معاون رئیس استراتژی و عملیات رسانه در NP Digital، در وبینار روندهای DMI گفت: « ۵۰٪ از مصرف‌کنندگان می‌توانند محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهند و بزرگترین مشکل این است که ۵۲٪ از مردم وقتی مشکوک می‌شوند که محتوایی توسط هوش مصنوعی نوشته شده است، کمتر با آن تعامل می‌کنند .  »

پس راه حل چیست؟ ترکیب محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و انسانی برای ارائه محتوای با کیفیت بالا، اطلاعات جدیدی را به این فضا اضافه می‌کند و شامل داده‌های اختصاصی مانند تحقیقات اصلی برای جذاب‌تر کردن آن است. 

این رویکرد به شما کمک می‌کند تا مراحل وقت‌گیرتر مانند تحقیق، ایجاد طرح اولیه یا مشاهده شکاف‌های محتوا را از کارهای روزمره حذف کنید. این کار باعث می‌شود زمان بیشتری برای تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت که برای مشتریان شما مفید است، داشته باشید و این محتوا به رتبه‌بندی کیفیت EEAT گوگل کمک می‌کند تا در SERP یا ویژگی در نمای کلی هوش مصنوعی رتبه بالایی کسب کنید.   

 

نکته تخصصی: برای آشنایی با قابلیت‌های آن، راهنمای ما در مورد NotebookLM گوگل را بررسی کنید. حتی اگر به آن محتوا بدهید، می‌تواند پادکست‌هایی با صدای واقعی تولید کند. 

 

نسل آلفا در راه است

نسل آلفا به افرادی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ متولد شده‌اند و درست بعد از نسل Z قرار می‌گیرند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این نسل «در حال پیشرفت» هستند - گروهی که در سنین پایین از نظر اجتماعی آگاه‌تر هستند و سریع‌تر به مصرف‌کننده تبدیل می‌شوند. 

در نتیجه، برندها و بازاریابان باید گفتگوهای جدی در مورد اینکه این گروه چه کسانی هستند، چه تفاوتی با هم دارند و برای جذب آنها چه باید بکنند، آغاز کنند.

گزارش «نسل آلفا: تصویر واقعی» معتقد است که اولویت‌های اصلی این گروه، کمک به مردم، رفتار یکسان با همه، تنوع در رسانه‌ها و پایداری است. 

« خب، اگر من یک برند هستم که باید به نسل آلفای خودم آموزش بدهم، تربیت کنم، تربیت کنم، چیزی به آنها بگویم، این به چه معناست؟ » لسینسکی می‌پرسد. « مطمئن نیستم که یک پست اینستاگرام کافی باشد. فکر می‌کنم راه‌های مختلفی وجود دارد که باید آنها را درگیر کنیم، به ارزش‌های اجتماعی خود بپردازیم و به آنها اجازه دهیم تا به صورت دیجیتالی با یک جامعه تعامل داشته باشند .»

 

نکته تخصصی: گیمیفیکیشن برای نسل آلفا جذاب است، بنابراین ارزش دارد که در مورد چگونگی گنجاندن این نوع محتوا در فعالیت‌های بازاریابی خود فکر کنید. 

نگاهی به Crunch Labs که توسط مارک روبر تأسیس شده است، بیندازید. این شرکت جعبه‌های ساختمانی طراحی می‌کند تا بچه‌ها را تشویق کند که «مثل یک مهندس فکر کنند» و از بازی‌سازی برای افزایش تعامل استفاده می‌کند.



نتیجه‌گیری: روندهای بازاریابی دیجیتال 2025

به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۵ سالی هیجان‌انگیز و متحول‌کننده برای بازاریابان دیجیتال باشد. فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید در حال تغییر شکل نحوه ارتباط برندها با مخاطبان هستند و سرعت این تغییر هیچ نشانه‌ای از کند شدن ندارد.

تنها چیزی که از صحبت با متخصصانمان آموخته‌ایم این است که انعطاف‌پذیری و کنجکاوی ضروری است. هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به سنگ بنای بازاریابی است، از خودکارسازی وظایف گرفته تا ایجاد کمپین‌های شخصی‌سازی‌شده‌تر و تأثیرگذارتر. حتی اگر هوش مصنوعی امروز بخشی از نقش شما نباشد، به زودی خواهد بود، بنابراین اکنون زمان آن است که این ابزارها را بررسی کنید و مهارت‌های خود را بسازید.

به این فکر کنید که کدام روندها بیشترین همخوانی را با اهداف شما دارند و بر چگونگی گنجاندن آنها در استراتژی خود تمرکز کنید. چه با مشارکت در پلتفرم‌های نوظهور، چه با تولید محتوای معتبرتر یا تسلط بر بینش‌های مبتنی بر داده، فرصت‌های رشد در سال ۲۰۲۵ بسیار زیاد است. نکته کلیدی این است که اکنون اقدام کنید تا از رقبا جلوتر باشید!

 

منبع: digitalmarketinginstitute.com


مقاله قبلیبهترین راهکارهای سئو سایت برای بدست آوردن بهترین رتبه در گوگل با کمک هوش مصنوعی (2025)
مقاله بعدیچگونه بازاریابی دیجیتال را شروع کنیم؟ راهنمایی برای سال 2025
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه